10 motive pentru a face sport


TerenSportiv.ro

Unii dintre noi neglijam prea mult exact lucrurile care ne pot face viata mai usoara. De multe ori motivam lipsa de miscare prin faptul ca nu am mai facut de mult timp acest lucru, ca nu avem timp, ca ne simtim rau, etc.

Nu constientizam cat de mult ne poate ajuta daca incepem sa ne gandim mai mult la sanatatea noastra si sa lasam "lenea" deoparte.

Pe langa acest lucru daca incercati sa va mentineti silueta facand numai sacrificii in alimentatie, trebuie sa stiti ca a va infometa nu va ajuta cu nimic organismul, ci dimpotriva, veti incepe sa aveti un tonus tot mai scazut si cu atat mai greu va va fi sa va apucati de un sport. Intradevar el se adapteaza intr-o anumita masura, dar este recomandat sa ii testam limitele.

Ideea e ca in vremurile noastre din cauza tehnologiei (masina, computer, lift, scari rulante, etc) ajungem sa nu mai depunem aproape nici un fel de efort fizic, si evident muschii si organismul nostrum se adapteaza acestei situatii.

Fiecare dintre noi ajunge incet incet sa nu mai faca nici un fel de miscare si invocam tot felul de motive pentru acest lucru fara sa ne gandim ca de fapt ne pedepsim pe noi insine. Haideti sa vedem ce anume se poate intampla daca sedentarismul ne-a acaparat viata:

1. Sedentarismul ingrasa
Una din marile probleme ale secolului nostrum este obezitatea. Lipsa activitati fizice si alimentatia defectuaoasa reprezinta principalele cause pentru aparitia surplusului de greutate. Centimetrii in plus, in zona mediana si nu numai, au devenit ceva obisnuit mai ales pentru persoanele care isi petrec majoritatea timpului stand la birou, dar nu numai. Lipsa activitatii duce la pierderea tonusului muscular, iar energia rezultata in urma alimentatiei ajunge sa fie stocata sub forma de tesut adipos, deoarece organismul ajunge sa consume tot mai putine calori(prin scaderea metabolismului). Daca nu ne obisnuim cu miscarea, ne va fi din ce in ce mai greu sa facem un sport, deoarece organismul se adapteaza stilului nostru de viata defectuos si pe masura ce timpul trece va fi din ce in ce mai greu ni-l corectam.

2. Lipsa de miscare imbatraneste
Un alt efect nedorit al lipsei miscarii este imbtranirea prematura - ajungem sa aratam ca si cum am avea o varsta mai inaintata decat cea reala. De ce acest lucru? Pentru ca sportul si in general miscare ajuta la eliminarea substantelor cu efecte negative asupra organismului. Astfel prin sport sementine sanatea celulara, creste imunitatea organiscmului, detoxifica si nu in ultimul rand sunt eliminati radicalii liberi. Acestia favorizeaza aparitia cancerului si stimuleaza procesele de imbatranire. Exista teorii care spun ca sportul face ca lungimea telomerilor sa se conserve cat mai mult timp - scurtarea acestor parti din ADN determina procesul de imbatranire, disparitia lor ducand la pierderea informatiei genetice din cromozom si moartea celulei.

3. Oamenii care nu fac sport sunt mai stresati
Toata lumea stie faptul ca cel mai bun remediu pentru eliminarea stresului este sportul: este cea mai usoara si cea mai recomandata metoda de lupta impotriva stresului. Explicatia pentru acest lucru este data de faptul ca se regreaza nivelul de cortizol. Cortizolul este un hormon produs de catre cortexul glandei suprarenale si care este implicat in raspunsul la stress. Acesta determina cresterea tensiunii arteriale, glicemiei si poate cauza infertilitate la femei.

4. Lipsa de miscare provoaca dureri de cap frecvente
Alaturi de lipsa de hidratare a organismului, persoanele care nu fac sport sunt predispuse la dureri de cap, deoadece nu elimina stresul, nu elimina tensiunile si in acelasi timp acumuleaza grasimi pe peretii vaselor de sange (ceea ce duce la o ingreunare a circulatiei si implicit a oxigenarii organismului si a creierului). Totodata aceste dureri pot fi asociate si cu celelalte boli la care sunt predispusi din cauza lipsei de activitate.

5. Provoaca risc crescut de diabet zaharat
Poate ca cele enumerate mai sus nu au reusit sa va convinga de importanta miscarii, dar sunt pe langa acestea pot aparea afectiuni mult mai grave care ne pot schimba intreaga viata. Una dintre acestea este diabetul zaharat, boala aflata in stransa legatura cu coeficientul de grasimi din organism si cu indicele masic. Obezitatea este cu atat mai periculoasa pentru copii si batrani. Ca exemplu obezitatea infantila reprezinta un factor de risc pentru dezvoltarea diabetului zaharat de tip II, deci sa nu ne miram daca anumite persoane, atunci cand se ajung la adolescenta, deja sufera de diabet.

6. Afecteaza inima...
Cele mai raspandite afectiuni ale populatiei globului sunt cele de inima: aceasta este afectata imediat de lipsa efortului fizic. Astfel apar probleme in doua directii, asupra muschiului inimi si asupra vaselor de sange. Sportul antreneaza muschiul inimii si totodata lipsa acestuia permite "colesterolului rau" sa se acumuleze pe vasele de sange. Astfel vasele se ingusteaza si ca urmare a cresterii tensiunii apare riscul aparitiei infarct-ului miocardic sau vascular. Odata aparut un asemenea accident este aproape imposibil sa ne vindecam complet organismul.

7. Cresc sansele de aparitie a osteoporozei
Odata cu cresterea in varsta, creste si riscul aparitiei osteoporozei. Sedentarismul scade tonusul muscular al organismului, inclusiv pe cel al muschilor intervertebrali si pe cei care ajuta articulatiile corpului. Astfel articulatiile si coloana vertebrala sunt din ce in ce mai solicitate, deoarece acelasi efort este suportat numai de oase si cartilaje - nu si de muschi. Astfel oasele sunt mai putin hranite din cauza fruxul sanguin mai mic si de aceeaele se taseaza mai usor.

8. Puteti avea tulburari de somn
Miscare ajuta la realizarea unui metabolism corect in organism si la organizarea biologica a perioadelor de odihna si a celor de activitate. In general efortul pe care il realizeaza organismul trebuie urmat de o perioada de odihna, asa ca somnul este binevenit. Sedentarismul poate da senzatia de nesomn, iar apoi incet-incet se ajunge la dereglarea orarului obisnuit de viata, ajungand la un stil de viata dezordonat, cu insomnii. La randul lor acestea duc si la aparitia stresului si la aparitie de tulburari hormonale.

9. Lipsa de miscare creste riscul de aparitie al cancerului
Desi nu garanteaza evitarea imbolnavirii cu aceasta maladie, sportul este considerat ca fiind una din metodele de prevenire pentru mai multe tipuri de cancer, sedentarismul creand predispozitie pentru cancerul de san, la colon, la prostata, digestiv si pulmonar.

10. Sedentarismul provoaca constipatie
Cate persoane nu au probleme cu digestia, cu lipsa poftei de mancare, etc? Persoanele sendentare sufera adesea de tulburari de tranzit, ba chiar constipatie cronica. Sportul tonifica abdomenul si stimuleaza miscarile intestinale, astfel persoanele active rar se plang de constipatie. Aceasta predispune totodata la aparitia hemoroizilor.


...mai multe articole.